«ساره رشیدی» بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به نقش مافیا در ورود بازیگران به عرصه سینما و تلویزیون، این مسیر را در تضاد با ماندگاری بازیگر عنوان کرد و اظهار داشت: مافیا در بازیگری وجود دارد، اما افرادی که صرفاً از طریق این مافیا و ارتباطات غیرحرفهای وارد این حوزه میشوند، معمولاً ماندگاری طولانیمدت و تأثیرگذاری قابل توجهی ندارند. بارها این مسئله را در تجربههای شخصی خود مشاهده کردهام.
بازیگر فیلم سینمایی «احمد» افزود: برای مثال، در مقیاس کوچک، مثلاً یک اجرای تئاتر جمعوجور، شاهد بودهام که بازیگری حرفهای کنار گذاشته شده و جای خود را به فردی داده که از طریق روابط یا پارتی به آن جمع پیوسته است. اما در نهایت، این افراد که به واسطه رابطه وارد شدهاند، معمولاً پیشنهادات بازیگری بعدی دریافت نمیکنند.
وی تاکید کرد: ماندگاری یک بازیگر در ذهن مخاطب زمانی اتفاق میافتد که نقشهای تأثیرگذار و بهیادماندنی بازی کند؛ نقشی که بیننده را تحت تأثیر قرار داده و خاطرهاش تا مدتها در ذهن او باقی بماند.
رشیدی با بیان این مطلب که علت ماندگاری بازیگران برجسته، توانایی آنها در ایجاد تأثیر عمیق بر مخاطب است؛ تصریح نمود: افرادی که صرفاً به واسطه روابط یا پول وارد این حوزه شدهاند، معمولاً به این سطح از تأثیرگذاری و ماندگاری دست نمییابند. البته من قصد قضاوت ندارم و برچسبی نمیزنم، چرا که ممکن است افراد از طرق مختلف به این حرفه وارد شوند، اما باور شخصی من این است که ماندگاری و موفقیت پایدار، حاصل توانمندی و تخصص واقعی است، نه صرفاً ارتباطات و مافیا.
بازیگر مجموعه نمایش خانگی «آنتن» مطرح کرد: بارها در جمع دوستان بازیگر و افراد مرتبط با این حوزه درباره این موضوع صحبت کردهام و اعتقاد راسخ من همین است. فرض کنید کسی پول داده و وارد این عرصه شده است. این موضوع کاملاً اتفاق میافتد؛ مثلاً بازیگری تازهکار که از طریق پول یا رابطه توانسته نقشی خوب در یک پروژه دریافت کند و به این ترتیب بالا بیاید. اما وقتی آن لحظه که خود را روی پرده سینما میبیند، نمیتواند آن لذت واقعی را احساس کند. چون در ناخودآگاه خود میداند که به واسطه استعدادش این موقعیت را کسب نکرده، بلکه پول یا رابطهای داشته است.
برنده دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر در خصوص تبعات ورود با رابطه و از طریق مافیا را این چنین بیان کرد: این پچپچها در فضای سینما که مانند یک خانواده کوچک یا دهکدهای بسیار کوچک است، خیلی زود پخش میشود. سینما آنقدر محدود است که افراد به سرعت برچسبزنی میشوند و اگر کسی پشت سر آنها حرف بزند یا علیهشان موضع بگیرد، این موضوع ادامه پیدا میکند.
وی ادامه داد: در نتیجه، بازیگری که با پول یا رابطه وارد شده باشد، با برچسب «بازیگر پولکی» یا «اسپانسر بازیگر» مواجه میشود و این مسئله تأثیر منفی عمیقی روی ادامه مسیر حرفهایاش دارد. برخی کارگردانان یا عوامل فیلم نیز دیگر تمایلی به همکاری با چنین بازیگرانی ندارند.
رشیدی همچنین در خصوص فضای عرصه بازیگری اظهار داشت: قضاوت نمیکنم و واقعاً نمیخواهم بگویم همه چنیناند، اما حقیقت این است که فضای این حرفهها همیشه سالم نیست. این مشکل فقط به عرصه بازیگری محدود نمیشود؛ در خیلی حوزهها این موضوع دیده میشود. برای مثال، در حوزه پزشکی بارها بحث سهمیهها مطرح شده و میبینیم کسانی که شاید استعداد یا توانایی لازم را نداشتهاند، به واسطه سهمیه یا راههای غیرقانونی وارد شدهاند؛ در حالی که افرادی که شایسته و لایق بودهاند، به حقشان نرسیدهاند.
وی تاکید کرد: این مشکل بیشتر به فرهنگ جامعه برمیگردد؛ انگار کسی که لایق و حقش است، در نهایت به جایگاه واقعیاش نمیرسد. در عرصه بازیگری هم چنین شرایطی وجود دارد. اما معتقدم اگر کسی واقعاً به خاطر استعداد و شایستگیاش وارد این فضا شود، و حمایتهای سالم و حرفهای دریافت کند، مثلاً کارگردان یا تهیهکنندهای که بدون توقعات غیرمنطقی و روابط پشتپرده، به او فرصت دهد، آن بازیگر میتواند مسیر رشد و پیشرفت خوبی داشته باشد.
«ساره رشیدی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: البته این مسیر نیازمند تلاش مستمر، مراقبت از رفتار و انتخابهای حرفهای است، چون در این حوزه کوچک هر خطایی میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. اما اگر شرایط سالم و عادلانهای برقرار شود، بازیگر با استعداد و درستکار میتواند جایگاه خودش را پیدا کند و در سینمای ایران ماندگار شود.
ارسال نظر